همه چیز درباره Flutter و مزایای آن

زمان مطالعه: 6 دقیقه

در یک نگاه...

flutter

Flutter چیست ؟

Flutter قبلاً از سال 2015 که Google برای اولین بار آن را معرفی کرد وجود داشته است، اما اخیراً سروصدای پیرامون آن قوی‌تر شده است. این یک ابزار بین پلتفرمی است که برای ایجاد اپلیکیشن‌های اندروید و iOS از یک پایه کد با استفاده از یک چارچوب مدرن و واکنش‌گرا در نظر گرفته شده است. اپلیکیشن های فلاتر با استفاده از دارت، یک زبان برنامه نویسی شی گرا ساده ساخته می شوند.

ایده اصلی Flutter حول محور ویجت ها می چرخد. کل رابط کاربری از ترکیب ویجت‌های مختلف ساخته شده است که هر کدام یک عنصر ساختاری (مانند یک دکمه یا منو)، یک عنصر سبک (مانند فونت یا طرح رنگ)، جنبه‌ای از چیدمان (مانند padding) و غیره را تعریف می‌کنند. Flutter از ویجت‌های OEM استفاده نمی‌کند، اما ویجت‌های آماده خود را ارائه می‌کند که به‌نظر بومی در اندروید (Material Design) یا برنامه‌های iOS (Cupertino) می‌آیند. همچنین امکان ایجاد ویجت های سفارشی وجود دارد.

از نظر محبوبیت، فلاتر پیشرفت خوبی دارد. در حالی که Flutter تا زمانی که پیش‌نمایش نسخه 1 در ژوئن 2018 اعلام شد، به آن راه پیدا کرده بود. دو سال بعد Flutter SDK به دنبال غول هایی مانند لینوکس، vue و vscode در رتبه اول قرار گرفت. این، بدون شک، یک روند امیدوار کننده است. هزاران اپلیکیشن فلاتر به فروشگاه های اپلیکیشن راه پیدا کرده اند، از جمله اپلیکیشن علی بابا با 50 میلیون کاربر.

مزایای فلاتر

بدون مقایسه با سایر پلتفرم‌ها، در اینجا فهرستی از برخی از ویژگی‌ها وجود دارد که ممکن است شما را ترغیب به استفاده از فلاتر کند:

بهره وری بالا

از آنجایی که Flutter یک پلتفرم متقابل است، می توانید از همان پایه کد برای برنامه iOS و Android خود استفاده کنید. این مورد می تواند در زمان و استفاده از منابع شما صرفه جویی کند.

عملکرد عالی

دارت در کد بومی کامپایل می شود و نیازی به دسترسی به ویجت های OEM نیست. این به معنای ارتباط کمتر میانجی بین برنامه و پلتفرم است. همانطور که می گوید: “Flutter تنها SDK تلفن همراه است که نماهای واکنشی را بدون نیاز به پل جاوا اسکریپت ارائه می دهد.” همه اینها به زمان راه اندازی سریع برنامه و مشکلات عملکرد کمتر کمک می کند.

توسعه سریع و ساده

یکی از قابل ستایش ترین ویژگی های Flutter، بارگذاری مجدد است که به شما امکان می دهد فوراً تغییرات ایجاد شده در کدهای شبیه ساز و سخت افزار را مشاهده کنید. در کمتر از ثانیه، کد شما تغییر یافته و در همان حال که برنامه در حال اجرا است، بدون نیاز به راه اندازی دوباره، بارگذاری می شود. این نه تنها برای ایجاد رابط کاربری یا افزودن ویژگی‌ها، بلکه برای رفع اشکال نیز عالی است. تا آنجا که به سادگی مربوط می شود، Flutter ادعا می کند که برنامه نویسی با Flutter آنقدر آسان است که نیازی به دانش برنامه نویسی قبلی نیست: “تجربه با زبان های شی گرا قطعا مفید است، اما حتی غیر برنامه نویسان نیز برنامه های فلاتر ساخته اند!”

سازگاری

از آنجایی که ویجت‌ها بخشی از اپلیکیشن هستند و نه پلتفرم، احتمالاً مشکلات سازگاری کمتری را در نسخه‌های مختلف سیستم عامل خواهید داشت. این به معنای صرف زمان کمتر برای آزمایش برنامه است.

متن باز

Flutter و Dart هر دو منبع باز و رایگان برای استفاده هستند، و اسناد گسترده و پشتیبانی انجمن را برای کمک به مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شوید ارائه می دهند.

مقاله پیشنهادی: حقایق جالب درباره برنامه نویسی

Flutter vs React Native در مقابل Xamarin

فریمورک‌های متقابل پلتفرمی مانند Xamarin، React Native در حال حاضر در بازار برای توسعه برنامه‌های iOS و Android با پایه کد واحد موجود هستند. در حالی که فلاتر از نظر مفاهیم بیشتر شبیه React Native و Xamarin است، تفاوت های زیادی در معماری فنی همه این فریم ورک ها وجود دارد. بیایید بررسی کنیم که چگونه فلاتر با چارچوب‌های متقابل پلتفرم هیجان‌انگیز با معیارهای زیر مقایسه می‌کند.

مزیت کلیدی استفاده از فناوری توسعه برنامه های تلفن همراه متقابل، توانایی استفاده از یک زبان برنامه نویسی واحد برای توسعه برنامه ها برای iOS و Android است.

React Native – جاوا اسکریپت

React Native از جاوا اسکریپت برای ساخت برنامه های متقابل پلتفرم استفاده می کند. جاوا اسکریپت در حال حاضر یک زبان بسیار محبوب در جامعه وب است. معمولاً با و سایر فریم ورک های محبوب جاوا اسکریپت استفاده می شود. به لطف React Native، توسعه دهندگان وب می توانند با کمی آموزش اپلیکیشن های موبایل بسازند. با در نظر گرفتن این موضوع، شرکت‌ها React Native را به‌عنوان برنامه‌ریزی بی‌معنا پذیرفتند. جاوا اسکریپت یک زبان داینامیک تایپ شده است و هر کاری را می توان با جاوا اسکریپت انجام داد.

فلاتر از زبان برنامه نویسی استفاده می کند که توسط گوگل در سال 2011 معرفی شد و به ندرت توسط توسعه دهندگان استفاده می شود. درک نحو دارت برای توسعه دهندگان جاوا اسکریپت یا جاوا آسان است زیرا از اکثر مفاهیم شی گرا پشتیبانی می کند. شروع کار با دارت آسان است زیرا اسناد عالی و قابل پیگیری در سایت رسمی دارت موجود است.

Xamarin – سی شارپ (.NET)

Xamarin

از روز اول از این زبان برای ساخت برنامه های متقابل پلتفرم استفاده کرده است. سی شارپ یک زبان بسیار محبوب است زیرا از قدیم به طور گسترده در جامعه مایکروسافت استفاده می شود.سی شارپ از سال 2002 برای ساخت اپلیکیشن استفاده می شود و با ویژگی های جالب خود مانند قابل حمل بودن، فرابرنامه نویسی و برنامه نویسی کاربردی محبوبیت پیدا کرده است.

از آنجایی که جاوا اسکریپت به طور گسترده توسط اکثر توسعه دهندگان وب استفاده می شود، استفاده از چارچوب React Native آسان است. از سوی دیگر، سی شارپ نیز زبان بسیار محبوبی است زیرا مدت‌هاست که وجود داشته و توسط مایکروسافت پشتیبانی می‌شود. دارت همچنین دارای مجموعه ای از ویژگی های عالی است، اما به ندرت از آن استفاده می شود و در جامعه توسعه دهندگان کمتر شناخته شده است.

معماری فنی

هنگام انتخاب یک چارچوب توسعه اپلیکیشن موبایل ، ضروری است که معماری فنی آن را در نظر بگیرید. با دانستن اجزای داخلی فریم ورک، می‌توانیم آگاهانه تصمیم بگیریم و بهترین گزینه را برای پروژه خود انتخاب کنیم.

React Native

معماری React Native به شدت به معماری محیط اجرا JS متکی است که به عنوان پل جاوا اسکریپت نیز شناخته می شود. کد جاوا اسکریپت در زمان اجرا به کد بومی کامپایل می شود. React Native از معماری فیسبوک استفاده می کند. در آکادمی کدینو مقاله مفصلی درباره React Native قرار دادیم. با مطالعه این مقاله اطلاعات دقیق تری درباره React Native کسب کنید.

flutter

فلاتر از چارچوب دارت استفاده می کند که بیشتر بر اجزای داخلی تمرکز دارد و اغلب برای برقراری ارتباط با ماژول های بومی نیازی به پل ندارد. دارت فریمورک‌های زیادی مانند طراحی متریال و کوپرتینویی دارد که در آن همه فناوری‌های مورد نیاز برای توسعه برنامه‌های تلفن همراه را فراهم می‌کند. چارچوب دارت از موتور Skia C++ استفاده می کند که تمام پروتکل ها، ترکیب ها و کانال ها را دارد.

Xamarin

Xamarin از محیط اجرا برای پلتفرم iOS و Android استفاده می کند. در مورد iOS، محیط اجرای Mono همراه با زمان اجرا Objective-C و بر روی هسته یونیکس اجرا می شود، در حالی که در مورد اندروید، همراه با Android Runtime در لینوکس یا سایر هسته ها اجرا می شود. Xamarin همچنین دارای پشتیبانی از زمان اجرای Swift است.

موتور فلاتر بیشتر اجزای داخلی را در خود فریم ورک دارد و همیشه برای برقراری ارتباط با اجزای اصلی به پل نیاز ندارد. مؤلفه اجرای مونو Xamarin نیز مستقیماً با زمان اجرا جاوا یا Objective-C واکنش نشان می دهد و بیشتر کدهای بومی را در آنجا استفاده می کند.

Xamarin پشتیبانی خوبی از Kotlin یا Runtime Swift که زمان اجرای رسمی برای توسعه برنامه های اندروید و iOS هستند، دارد. با این حال، React Native از پل جاوا اسکریپت برای برقراری ارتباط با ماژول های بومی استفاده می کند که منجر به عملکرد ضعیف می شود.

نصب Flutter vs React Native در مقابل Xamarin

روش نصب باید ساده و بدون داشتن مراحل بسیار پیچیده باشد تا توسعه دهندگانی که تازه شروع به کار کرده اند به راحتی قابل یادگیری باشد.

React Native

چارچوب React Native را می توان با استفاده از (NPM) نصب کرد. برای توسعه دهندگانی که دارای پس زمینه جاوا اسکریپت هستند، نصب React Native آسان است، در حالی که توسعه دهندگان دیگر باید مدیر بسته گره را یاد بگیرند. مدیر بسته گره می تواند بسته ها را به صورت محلی یا سراسری نصب کند. توسعه دهندگان باید بدانند که دقیقاً کجای باینری قرار دارد. هنگام نصب React Native در macOS، باید مدیر بسته را نیز داشته باشیم.

فلاتر را می توان با دانلود باینری برای یک پلتفرم خاص از Github نصب کرد. در مورد macOS، باید فایل را دانلود کرده و به عنوان متغیر PATH اضافه کنیم.

Xamarin — ویژوال استودیو (Xamarin SDK)

Xamarin معمولاً با Visual Studio IDE استفاده می‌شود، Xamarin SDK برای iOS و macOS را می‌توان بعداً در Visual Studio نصب کرد. راهنمای نصب گام به گام برای نصب ویژوال استودیو با Xamarin SDK را می توانید پیدا کنید. به ندرت هیچ سند یا منبعی در مورد نصب یا استفاده از Xamarin بدون ویژوال استودیو وجود ندارد.

نصب Xamarin کاملاً به Visual Studio IDE وابسته است، در حالی که نصب فلاتر را می توان از طریق خط فرمان انجام داد. به نظر می رسد نصب فلاتر برای افزودن باینری به PATH و دانلود آن از کد منبع نیاز به مراحل اضافی دارد. با این حال، نصب Flutter بسیار آسان تر و سبک تر است و Flutter را می توان بدون وابستگی به IDE نصب کرد.

Flutter و React Native هر دو فاقد نصب یک خطی با مدیران بسته بومی برای یک سیستم عامل خاص هستند، اما به نظر می رسد نصب Flutter برای افزودن باینری به PATH و دانلود آن از کد منبع نیاز به مراحل اضافی دارد، که ممکن است برای غیر جاوا اسکریپت مفید باشد. توسعه دهندگانReact Native را می توان تنها با استفاده از پکیج منیجرها و بدون دردسر دانلود باینری از منبع نصب کرد.

به این محتوا چه رتبه ای می دهید ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت سفارش

نوشته های مرتبط

برنامه نویسی
سعیده خواجوی

طراحی اپلیکیشن شهرداری

با طراحی اپلیکیشن شهرداری کدینو می‌توانید ابزاری قدرتمند برای بهبود ارتباط بین شهرداری ها و شهروندان ایجاد کنید. یک اپلیکیشن شهرداری خوب باید قابلیت این

ادامه مطلب
فریمورک PHP
برنامه نویسی php
مریم اکبرزاده

فریمورک PHP چیست؟

فریمورک PHP چیست؟فریم‌ورک‌ها مجموعه‌ای از ماژول‌های کد نوشته شده توسط شخص دیگری هستند. اما توسط توسعه‌دهندگان در پروژه‌هایشان برای پیاده‌سازی توابع رایج مورد استفاده قرار

ادامه مطلب
مطلب دیگری یافت نشد