فریم ورک های فرانت اند – مزایا و معایب آن

زمان مطالعه: 4 دقیقه

در یک نگاه...

یکی از ابزار های کاربردی ومهم که میان کاربران برای توسعه اپلیکیشن های وب به محبوبیت رسیده است فریم ورک نام دارد .

فرانت اند یکی از زمینه ای پر مخاطب در برنامه نویسی است و معمولا برای افرادی مناسب است که به دیزاین و طراحی علاقه دارند.

اگر بخواهید در این زمینه شروع به فعالیت کنید ن تنها باید زبان های مخوص آن مانند جوا اسکریپت ،  htmlو css باید به بعضی از فریم ورک های فرانت اند هم تسلط داشته باشید.

فریم ورک های فرانت اند - مزایا و معایب آن

فریم ورک چیست ؟

قبل از آشنایی با مفهوم فریم ورک باید بدانیم که کتابخانه چیست ؟

در زمیننه برنامه نویسی کتابخانه مجموعه ای از کد هایی است که از قبل نوشته شده اند و بر اساس نوع عملکرد دسته بندی شده است.

این کد ها در انجام پروژه ها باعث سرعت بخشیدن به اتمام پروژه و دسترسی آسان به توابع مورد نیاز میشود .

و حالا فریم ورک ، فریم ورک در حیطه برنامه نویسی چارچوبی است که مجموعه جامعی از کتابخانه هایی را که حاوی محتویات و استاندارد ها و قوانین خاص هستند را در خود قرار داده است .

هر زبان برنامه نویسی چندین فریم ورک دارد که با استفاده از آن میتوان در یک زمینه به شکل تخصصی کار کرد و با استفاده از کتابخانه ا به کار سرعت بخشید .

نکته قایل بیان این است که اگر از فریم ورک استفاده کنید در واقع چارچوب پروژه را تعیین کردید .

در نتیجه فریم ورک ها بستر خوبی را برای کاربران تدارک میبیند که بر اساس قوانین و چارچوب خاص کد نویسی کنند .

فریم ورک با کتابخانه تفاوتی دارد از جمله اینکه فریم ورک از کتابخانه بزرگ تر است و به طوری که یک فریمورک میتواند تعداد زیادی کتابخانه در خود جای دهد.

مثال هایی از چند فریم ورک :

جاوا اسکرپیت یکی از زبان های فرانت اند است که بسیار قدرتمند است این زبان دارای فریم ورکهای فرانت اند مانند : Angular و Ember و…. است .

یکی از معروف ترین کتابخانه ای جاوا ” ری اکت ” است که دارای کدهای اماده زیادی است .

یکی از تفاوت های قابل توجه این است که در یک پروژه نمیتوان از چندین فریم ورک استقاده کرد اما از چندین کتابخانه میشود استفاده کرد .

فریم ورک فرانت اند چیست؟

این فریم ورک یک پلتفرم برای پیشرفت قسمت ظاهر سایت است فرانت اند شامل روش هایی است

برای ساخت فایل ها ، استایل دادن به اجزا و ساخت درخواست های  AJAX و… است.

قابل توجه است که فرانت اند یکی از بلوک های فرایند توسعه نرم افزار است و برای تولید برنامه ای که در تجربه کاربری بالایی دارند

 .تجربه کاربری برای هر کسب و کاری که یک سایت را توسعه میدهد ، حائز اهمیت است هر چقد یک سایت در صفحه خود عملیات ها

و عملکرد های چند وجهی داشته باشد باید تجربه مخاطبان یک پارچه و زیبا باشد .

برای این کار نیاز است از یک چارچوب فرانت استفاده کنید.چند مثال از بعضی شرکت های مشهوری که از فرانت اند استفاده میکنند عبارت است از : اینستاگرام ، فیسبوک و غیره .

ویژگی های فرانت اند:

  • نرم افزار ها به صورت منطقی پاسخگو تر میباشند

فرانت اند به توسعه دهندگان اجازه میدهد که برنامه هایی با خصوصیت های سریع  ایجاد کنند . آنها به هر هر حرتی واکنشی نشان دهند .

  • گسترش سریع

به کمک فرانت اند میتوان سرعت گسترش اجزای سایت را افزایش داد  .

  • برنامه نویسی سریعی را ارائه میدهند .

توسعه دهندگان وب سایت کسانی هستند که از توسعه فرانت اند سود میبرند . زیرا یک توسعه دهنده میتواند به همه چیز دسترسی داشته باشد .

  • ایمنی سایت

کد نویسی فرانت اند نسبتا امنیت دارد و این یکی از مهمترین مزایای آن است زیرا سایبری ها منتظر زمانی برای حمله به سایت شما هستند .

  • ایجاد سایت مورد اعتماد برای کاربران

یک قالب سایت با ظاهر استاندارد به شما امکان این را میدهد که یک پایگاه کد با قابلیت های متفاوت و بروزی داشته باشید پس در نتیجه روند گسترش سایت سریع تر خواهد بود

  • تجربه کاربری لذت بخش و سریع

کتابخانه های فرانت اند به شما کمک میکند تا با پیاده کردن ویژگی های کاربر پسند برنامه ای شبیه به برنامه های بومی داشته باشید .

این امر موجب مبشود زمان تعامل کاربر تا نتیجه نهایی کاهش یابد . به دلیل گستردگی استفاده از فرانت اند در بین توسعه دهندگان این فناوری بهروز رسانی میشود و کدهای مفید و مورد نیاز بیشتری به آن اضافه میشود که موجب بهتر شدن عملکرد و کاربر پسندشدن آن میگردد.

انواع فریم ورک های فرانت اند :

Angular:

یکی از بهترین فریم ورک های فرانت اند Angular است .

Angular بر اساس تایپ اسکریپت است که به صورت رسمی کار خود را از سال 2016 شروع و توسزط گوگل به کاربران معرفی شده تا شکاف بین مفاهیم معمولی و نیاز ها روز افزون فناوری را پر کند.

React:

یکی از قالب های متن باز است که توسط فیسبوک ارائه شده است .این چاچوب به عنوان بهترین چاچوب UI در سال 2022 معرفی شده است .

این چارچوب به خاطر مدل DOM  عملکرد عالی را بهه کاربران ارائه داده است متمایز شده . و برای  کسانی مناسب است  که انتظار ترافیک بالا و به یک پلتفرمثابت برای مدیریت نیاز دارد .

JQuery:

JQuery یکی دیگر از فرم ورک های فرانت اند است که در سال 2006 فعالیت خود را اغاز کرده است . با اینکه از مدت انتشار آن زمان زیادی میگذر اما در میان کاربران بسیار اهمیت دارد .

بایدد بدانید که با JQuery نمیتوان برنامه های تلفن همراه بسازید اما با پیشرفت jQuery Mobile به برنامه نویسان اجازه برنامه های تلفن همراه را مبتنی بر jQuery Mobile و HTML5 بسازد .

Svelte:

یکی از چارچوب های جدید برای توسعه Svelte است .که چارچوبی مقیاس پذیر ، واکنش پذیر، سبک است که از کتابخانه جوا اسکریپت استفاده میکند .

Spring:

Spring روی فرانت اند تاثیراتی دارد اما فریم ورک فرانت اند نیست و فرم ورک جاوا است و در جاهایی میتوان از آن اسفاده کرد که جاوا استفاده میشود.

سخن پایانی :

با تحقیق و برسی انواع فرم ورک ها متوجه میشویم که فرم ورک ها در بازار تنوع زیادی دارند و فرم ورک های فرانت اند زیادی هستند که بسیار میان کاربران محبوب هستند کخ در بالاا به برخی از آنها اشاره کردیم

امیدواریم این مطلب برای شما همراهان کدینو مفید واقع شده باشد .

به این محتوا چه رتبه ای می دهید ؟

2 نظر برای "فریم ورک های فرانت اند – مزایا و معایب آن"

  1. به نظرم بهترین فریم ورک های فرانت اند میتونه Vuejs باشه
    فوق العاده شیرین و کاربردیه . من داخل تمام پروژه هام ازش استفاده میکنم

  2. دوستان به نظرتون React رو یاد بگیرم یا Vuejs ؟ اکثر همکارام میگن Vuejs هم به خاطر راحتی هم به خاطر کاربردی بودنش
    من خودم نظرم روی React هست . چون هم میشه باهاش ReactNative کار کرد . ممنون میشم دوستان اگه نظرتونو بگین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت سفارش

نوشته های مرتبط

برنامه نویسی
سعیده خواجوی

طراحی اپلیکیشن شهرداری

با طراحی اپلیکیشن شهرداری کدینو می‌توانید ابزاری قدرتمند برای بهبود ارتباط بین شهرداری ها و شهروندان ایجاد کنید. یک اپلیکیشن شهرداری خوب باید قابلیت این

ادامه مطلب
فریمورک PHP
برنامه نویسی php
مریم اکبرزاده

فریمورک PHP چیست؟

فریمورک PHP چیست؟فریم‌ورک‌ها مجموعه‌ای از ماژول‌های کد نوشته شده توسط شخص دیگری هستند. اما توسط توسعه‌دهندگان در پروژه‌هایشان برای پیاده‌سازی توابع رایج مورد استفاده قرار

ادامه مطلب
مطلب دیگری یافت نشد