اصول انتخاب یک دامنه خوب

زمان مطالعه: 4 دقیقه

در یک نگاه...

در اولین قدم که تصمیم به راه اندازی یک سایت میکنیم باید دامنه مناسب و دلخواه خود را انتخاب کنیم پس باید تا حدودی بدانیم دامنه چیست و معیار های ان را برای انتخاب بسنجیم

اصول انتخاب یک دامنه خوب

دامنه چیست ؟

دامنه از کلمه انگلیسی (domain)  برگرفته شده است که به آن دامین هم میگویند که به معنای ادرس اینترنتی است .

همان آدس هایی که با کلیک روی ان وارد صفحه مورد نظر در فضای اینترنت میشویم مانند آدرس اینترنتی سایت یاهو www.yahoo.com  و یا ادرس وب سایت ما www.codino.com  در واقع دامنه یک  IP است که پروتکل DNS ان را به ادرس تبدیل میکند .

 یا اگر بخواهیم به زبان ساه تر مفهوم دامنه را بیان کنیم میتوان گفت مانند ادرس محل کار یا منزل است که دیگران از طریقه این ادرس میتوانند ما را پیدا کنند و باید این ادرس منحصر به فرد باشد .

نکاتی در مورد دامنه

دامنه شامل دو بخش (نام دامنه و پسوند ) است .

نام دامنه : همان اسمی است که برای سایت خود انتخاب میکنید فقط باید به این نکته توجه داشته باشید که باید نام شما به هم چسبیده باشد و یا از (_) برای جداکردن کلمات استفاده کنید .

پسوند : پسوند های متفاوتی وجود دارد که هر یک معنای خاص خود را دارد که از پرکاربرد ترین انها میتوان به com, ir, org  اشاره کرد به عنوان مثال:

پسوند.irبه معنای این است که سایت ایرانی هستید.و یا پسوند .com نشان تجاری بودن ان سایت است .

انواع دامنه بر اساس پسوند

  • پسوند های عمومی

پسوند های عمومی از قدیمی ترین و پرکاربرد ترین پسوندها است که هیچ محدودیتی برای استفاده ندارد .

com. این پسوند برای وب سایتهای مختلف با کاربرد های مختلف استفاده میشود .

net. این پسوند برای طراحان سایت و فعالیت های حوزه شبکه قابل استفاده است.

Info. این پسوند برای سایت های اطلاعات محور قابل استفاده است .

  • پسوند های ملی

 هر کشوری دامنه ی اختصاصی خودش را دارد که فقط کابران آن کشور مجاز به استفاده از این پسوند هستند . پسوند کشور ایران .ir  است که برگرفته از ابتدای کلمه ی iran است

co.ir  این پسوند برای شرکت های خصوصی و ارگان های غیر دولتی مناسب است.

Isch.ir  این پسوند برای اموزش پرورش و حوزه های مرتبط قابل استفاده است

gov.ir این پیوند برای ارگان های دولتی و ادارات استفاده میشود .

ac.ir این پسوند برای وزارت علوم و دانشگاه ها قابل استفاده است .

  • پسوند هاس اختصاصی

این نوع پسوند ها قوانین خاص خود را دارند و تنها شرکت ها یا افراد و سازمان هایی که فعالیت خاص دارند میتواننند از آن استفاده کنند .

مانند پسوند .tv  که فقط برای شبکه های تلوزیون و ماهواره ای مورد ستفاده میگیرد .

Travel. این پیوند فقط برای ارگان های مسافرتی و گردشگری است .

Edu. این پسوند برای حوضه های آ»وزشی و تربیتی قابل اجرا است .

یکی از نکات قابل توجه در اینجا این است که دامنه ها اختصاصی اند به این معنی که نامی که برای سایت انتخاب کردید مالک آن هستید و هیچ ارگان یا شخصی نمیتواند از آن استفاده کند .

نکته دوم این است که دامنه ها سالیانه خریداری میشوند اگر سر موعد اتمام دوره خریداری شده ، آن را تمدید نکنید دیگران میتوانند آن را برای خود خریداری کنند و استفاده کنند .

معیار هایی برای انتخاب دامین

  1. اولین قدم این است که نام دامنه تان کوتاه و روان باشد مانند google.com  .
  2. نام دامنه باید به طوری انتخاب شود که به راحتی در ذهن مخاطب ماندگار شود.که میتوان مجدد سایت گوگل و یاهو را مثال زد .
  3. اگر در نام دامنه از کلمات کلیدی استفاده کنید خیلی سریعتر میتوانید از رقبای خود پیشی بگیرید .
  4. به هیچ وجه از عدد و کاکترهای اضافی استفاده نکنید به عنوان مثال music-iranii.ir  کارکتر (-) اضافی است .
  5. ادرس سایت شما باید خاص و منحصر به فرد باشد و هیچ ارگان و شخصی از آن استفاده نکرده باشد .به هیچ وجه از نام برندهای مشهور استفاده نکنید زیرا اعبار خود را زیر سوال میبرید و به نوعی کپی برداری از برند دیگری است .
  6. تا حد امکان سعی کنید نام دامنه خود را نزیک به زمینه فعالیت خود انتخاب کنید مانند music.com  که همانطور که از نامش مشخص است متعلق به برندی است که در زمینه موسیقی فعالیت دارد . مرتبط بودن نام دامنه و نوع فعالیت باعث میشود کاربران و موتورهای جستجو به راحتی زمینه فعالیت شما را تشخیص دهند و زمینه اعتماد به سایت و برند شما فراهم میشود.
  7. تا حد امکان از پسوند های رایج استفاده کنید . جالب است بدانید بیشتر کابران اینترنت  در جستجوی اول از پسوند های متداول .com و.ir استفاده میکنند . اگر کمی باهوش  باشید میتوانید از این دو پسوند استفاده کنید و به سرعت از بقیه رقبا سبقت بگیرید.
  8. سعی کنید نای انتخاب کنید که مخاطب برای نوشتن گمراه نشود برای فهم بیشتر به مثال توجه کنید : سایت  apple2.comو appletwo.com  ممکن است در خوانایی و ذهن مخاطب به مشکل بخورد و نتواند سایت شما را به راحتی پیدا کند و البته این نوع نام ها ممکن است دردسر ساز شود .
  9. سعی کنید در انتخاب نام و دامنه سایت عجله نکنید که بعد از مدتی از این نام پشیمان نشوید .
  10. پس از انتخاب نام و دامنه سعی کنید سریعتر اقدام کنید چون ممکن است شخصی یا ارگانی دیگر ان دامنه  را انتاب و خریداری کند .

تفاوت هاست و دامین

دامنه و هاست دو موضوع مهم در راه اندازی یک وب سایت است پس باید فرق این دو را به خوبی درک کرد.

دامنه را در بالا توضیح دادیم و به خوبی قابل درک است و اما هاست ، هاست محل ذخیره سازی فایل های اپلود شده در وب سایت است .

برای راه اندازی وب سایت هم هاست و هم به دامنه احتیاح داریم . هاست و دامنه دو مقوله متفاوت اند ولی در عین حال به یکدیگر وابسته اند و همچنان که گفتیم برای راه اندازی یک وب سایت به هر دو عنصر نیاز داریم .

در واقع دامنه آدرسی در فضای اینترنت است و هاست فضای ذخیره سازی فایل های سایت . برای استارت میتوانید نام دامنه خود را انتخاب کرده و آن را خریداری کنید به طور معمول در شرکت های ثبت دامنه ، دامنه به مدت یک سال به نام شما ثبت میشود .

در مرحله دوم خرید هاست است که آن را به دامنه متصل میکنید و در اخر یک نرم افزار سایت ساز نصب کنید و استارت طراحی سایت خود را بزنی

به این محتوا چه رتبه ای می دهید ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت سفارش

نوشته های مرتبط

برنامه نویسی
سعیده خواجوی

طراحی اپلیکیشن شهرداری

با طراحی اپلیکیشن شهرداری کدینو می‌توانید ابزاری قدرتمند برای بهبود ارتباط بین شهرداری ها و شهروندان ایجاد کنید. یک اپلیکیشن شهرداری خوب باید قابلیت این

ادامه مطلب
فریمورک PHP
برنامه نویسی php
مریم اکبرزاده

فریمورک PHP چیست؟

فریمورک PHP چیست؟فریم‌ورک‌ها مجموعه‌ای از ماژول‌های کد نوشته شده توسط شخص دیگری هستند. اما توسط توسعه‌دهندگان در پروژه‌هایشان برای پیاده‌سازی توابع رایج مورد استفاده قرار

ادامه مطلب
مطلب دیگری یافت نشد