طراحی اپلیکیشن آموزشی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در یک نگاه...

طراحی اپلیکیشن آموزشی

امروزه طراحی اپلیکیشن آموزشی از ارکان مهمی است که در همه موضوعاتی که جنبه آموزشی دارند به کار می‌رود. از چمله مواردی که باعث شد بازار طراحی اپلیکیشن آموزشی رونق پیدا کند، شیوع بیماری‌های واگیر بود که رفته رفته کاربران این اپلیکیشن، دریافتند که هنوز روشی وجود دارد که بتوانند از راه دور به کارآموزان خود آموزش دهند.

طراحی اپلیکیشن آموزشی
طراحی اپلیکیشن آموزشی چه اهمیتی دارد؟

با راحت‌تر شدن روند آموزش و همینطور کاهش هزینه‌ها، موجب شد اپلیکیشن آموزشی در زندگی افراد ابزار قدرتمندی به حساب آید. طراحی اپلیکیشن آموزشی راهکاری است که کاربران با کمک آن به منابع آنلاین و آفلاین دسترسی پیدا می‌کنند. آماده‌سازی بانک‌های اطلاعاتی جامع از فایل‌ها و فیلم‌های آموزشی از جمله قابلیت قدرت‌مند اپلیکیشن آموزشی محسوب می‌شود. ارتباط بین شاگردان و استاد باعث تعاملی بودن این نوع از اپلیکیشن است که همچنین امکان پرسش و پاسخ نیز فراهم است.

مزایای طراحی اپلیکیشن آموزش مجازی

با طراحی اپلیکیشن آموزش مجازی کابران این امکان را دارند که به فابل‌های متعددی دست پیدا کنند. از جمله فایل‌های متنی مانند کتابخانه‌های الکترونیکی و pdf، فایل‌های صوتی، تصویری، کتابخانه‌ها، مقاله‌های آموزشی و کمک درسی، ویدئوهای آموزشی و… نمونه‌ای از منابع آموزشی برای کاربران است. با وجود همگانی شدن تلفن‌های هوشمند دسترسی به اپلیکیشن آموزشی بسیار راحت است. استادان می‌توانند در کلاس‌های خود به شکل آنلاین با هنرجو‌های خود گفتگوی مجازی داشته باشند. از روش‌هایی که می‌شود در این نوع اپلیکیشن به عنوان درآمد زایی نگاه کرد فروش محتوا‌های آموزشی نیز می‌باشد.

طراحی اپلیکیشن آموزشی
مزایای طراحی اپلیکیشن آموزشی

با طراحی اپلیکیشن آموزشی این مزیت وجود دارد که دانش خود را به راحتی به دیگران انتقال دهید. بسیاری از استادان اطلاعات و محتویات آموزشی خود را در محیط مجازی قرارا نمی‌دهند، به این دلیل که امکان کپی برداری غیر قانونی وجود دارد ولی در محیط اپلیکیشن آموزشی دست کپی برداران از سرقت فایل‌ها کوتاه می‌شود و درصورت پرداخت بهای محتوای آموزش در دسترس قرار می‌گیرد. کلا به دو صورت رایگان و یا با پرداخت هزینه می‌شود محتویات آموزشی را بین مخاطبین ارائه نمود. با طراحی اپلیکیشن آموزشی به ویژه کتاب خانه‌های الکترونیکی دیگر نیازی به حمل کتاب و جزوه‌های آموزشی نیست، زیرا به راحتی از طریق برنامه در دسترس است.

همچنین دیگر مواردی که از مزایای اپلیکیشن آموزشی محسوب می شود به شرح زیر است:

  1. افزایش محبوبیت برند
  2. منابع آموزشی به راحتی دردسترس هستند
  3. ایجاد گفت و گوی تعاملی
  4. بهره مندی از منابع آموزشی در تلفن همراه
  5. قابلیت برسی کیفت آموزش
  6. تنوع تفریح در کنار آموزش
طراحی اپلیکیشن آموزشی
1- افزایش محبوبیت برند

از جمله مزایای طراحی اپلیکیشن آموزشی، تبلیغ برندینگ برای آموزشگاه می باشد. با استفاده از یک برنامه آموزشی حرفه ای می توانید به طرز قابل توجهی ارزش آموزشگاه خود را بیشتر کنید.

2- منابع آموزشی به راحتی دردسترس هستند

دسترسی آسان و سریع به منابع آموزشی همیشه از مهمترین مزیت های یک اپلیکیشن آموزشی به شمار می رود. این قابلیت نیز حتی در مواقعی کابر آفلاین است امکان پذیر است.

3- ایجاد گفت و گوی تعاملی

گفتگوی بین استاد و کارآموز و همچنین فراگیران دیگر با هم از خوبی های اپلیکیشن آموزشی به حساب می آید. آنها با استفاده از محیط چت در هر لحظه با همدیگر ارتباط برقرار کنند.

4- بهره مندی از منابع آموزشی در تلفن همراه

یکی از دلایلی که اپلیکیشن های آموزشی دارای مخاطبین زیادی شده اند وجود مطالعه آنلاین است، که با داشتن یک منبع آنلاین در تلفن همراه خود در زمان و هر کجا که باشند قادرند به منابع آموزشی دسترسی داشته باشند.

5- قابلیت برسی کیفت آموزش

برسی و کنترل محتوای آموزشی همیشه در اولویت یک استاد می باشد که از این طریق نتایج تست ها را به شکل نمودار به کاراموزان نشان دهند تا میزان پیشرفت و پسرفت خود را دریابند.

6- تنوع تفریح در کنار آموزش

آموزش بهشکل سرگرمی موجب فراگیری بیشتر درس برای افراد می شود به ویژه کودکان. سرگرمی علمی به کودکان کمک می کند تا راحت تر یادبگیرند و شوق بیشتری به آموختن نشان دهند.

طراحی اپلیکیشن آموزشی
امکانات و قابلیت های اپلیکیشن آموزشی
  • قابلیت ایجاد فایل آموزشی بدون محدودیت
  • ایجاد مرکز اسناد به شکل کتاب خانه ای
  • ارسال پیام انفرادی و نوتیفیکیشن به کاربران
  • قابلیت پرداخت درون برنامه ای
  • قابلیت ایجاد فروشگاه برای فروش فایل
  • قابلیت اعمال کلاس آنلاین و دوره‌های آموزشی
  • قابلیت نصب نرافزار‌های پخش در اپلیکیشن
  • قابلیت دسترسی به پایگاه داده
  • نمایش اسلایدر اخبار برای دوره ها
  • قابلیت اتصال به شبکه‌های مجازی
اپلیکیشن آموزشی به کار چه کسانی می آید؟

در واقع کاربران اپلیکیشن‌های آموزشی دو گروه‌اند. گروه اول کسانی هستند که از برای یادگیری در نقش کارآموز از برنامه آموزشی استفاده می‌کنند و گروه دوم کسانی‌اند که در موضوع خاصی صاحب مهارت هستند که می‌خواهند به صورت محتوای آموزشی با دیگر علاقه مندان به اشتراک بگزارند و با فروش این محتویات درآمد زایی کنند.

شرح مراحل طراحی اپلیکیشن آموزشی
  1. انتخاب طرح مورد نظر
  2. عقیده خود را معلوم کنید
  3. طرح گرافیکی اولیه
  4. پیاده‌سازی ظاهر اپلیکیشن
  5. برنامه نویسی
  6. پشتیبانی اپلیکیشن
1- انتخاب طرح مورد نظر

وقتی که طرح خود را باتوجه به نیاز خود انتخاب می‌کنید در این مرحله می‌توانید با استفاده از یک کاغذ طرح اولیه خود را با در نظر گرفتن تمام جزئیات ترسیم کنید. همچنین می‌توانید در رابطه با این موضوع از مشاوره رایگان شرکت کدینو کمک بگیرید.

2- عقیده خود را معلوم کنید

در اول کار بایستی ویژگی و مزیت‌های اپلیکیشن خود را با سایر اپلیکیشن‌های آموزشی دیگر مشخص کنید. این کار در رشد پ پیرفت شما سرعت می‌بخشد. دقت داشته باشید که هرچه طراحی عناصر اپلیکیشن خاص‌تر باشد با عث افزایش محبوبیت می‌شود.

3- طرح گرافیکی اولیه

بعد از انتخاب طرح مورد نظر تیم طراحان ux/ui شروع به ساخت طرح گرافیکی می‌کنند، که با کمک نرم افزار‌های گرافیکی این عمل صورت میپذیرد. شایان زکر است که این بخش از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا نمای کلی اپلیکیشن را نشان می‌دهد.

طراحی اپلیکیشن آموزشی
4- پیاده‌سازی ظاهر اپلیکیشن

در این بخش تیم طراحی سایت اقدام به ساخت (front end) اپلیکیشن می‌کنند. در این مرحله با کمک فریم ورک‌های طراحی ظاهر اپلیکیشن طبق طراحیux/ui کدنویسی می‌شود.

5- برنامه نویسی

در بخش برنامه نویسی اپلیکیشن پایگاه داده‌ای متناسب با جزئیات آن طراحی می‌شود. سپس بخش‌های مربط با هم لینک می‌شوند و در این جا اقدام به api نویسی نرم‌افزار می‌شود تا اپلیکیشن داینامیک‌سازی شود.

6- پشتیبانی اپلیکیشن

وقتی که تمام مراحل تکمیل شدند نوبت به تست نرم‌افزار در حالات گوناگون می‌شود، یعنی لپلیکیشن براساس تعداد کاربران تست و کلیه باگ‌های آن مورد برسی قرار می‌گیرد.

سخن آخر

در این پست از تمامی جهات طراحی اپلیکیشن آموزشی را مورد برسی قرار دادیم و با کلیه فراز و نشیب‌های آماده‌سازی این نوع از برنامه آشنا شدیم. در این پست دریافتیم که برای آموختن می‌شود از تکنولوژی‌های حاظر در عصر امروز بهره برد و آموزش استادید به کارآموزان خود فقط به محیط‌های فیزیکی محدود نمی‌شود. اپلیکیشن آموزشی از همه نظر هم به نفع فراگیران است و هم اساتید آموزگار زیرا فراگیر در هر زمان یا شرایطی بدون در نظر گرفتن فاصله جغرافیایی می‌تواند به یادگیری بپردازد. از طرفی هم استادان در کنار تدریس خود با فروش فایل‌های آموزشی می‌توانند درآمد بیشتری داشته باشند.

به این محتوا چه رتبه ای می دهید ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت سفارش

نوشته های مرتبط

برنامه نویسی
سعیده خواجوی

طراحی اپلیکیشن شهرداری

با طراحی اپلیکیشن شهرداری کدینو می‌توانید ابزاری قدرتمند برای بهبود ارتباط بین شهرداری ها و شهروندان ایجاد کنید. یک اپلیکیشن شهرداری خوب باید قابلیت این

ادامه مطلب
فریمورک PHP
برنامه نویسی php
مریم اکبرزاده

فریمورک PHP چیست؟

فریمورک PHP چیست؟فریم‌ورک‌ها مجموعه‌ای از ماژول‌های کد نوشته شده توسط شخص دیگری هستند. اما توسط توسعه‌دهندگان در پروژه‌هایشان برای پیاده‌سازی توابع رایج مورد استفاده قرار

ادامه مطلب
مطلب دیگری یافت نشد