طراحی وب سایت را از کجا شروع کنم ؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه

در یک نگاه...

طراحی وب سایت را از کجا شروع کنم؟

بسیاری از افراد برای ورود به حرفه ای جدید و یادگیری علم برنامه نویسی وب سایت برایشان سوال می شود که از کجا شروع کنند؟ چه زبان هایی مناسب طراحی وب سایت است و اول کدام را بهتر است یاد برای شروع آموزش ببیند.

مراحل یادگیری چیست و از کجا بهتر است شروع کنند. با گستردگی فضای اینترنت و منابع آموزشی فراوان، قطعا داشتن نقشه راه یکی از بزرگترین دغدغه افراد محسوب می شود و همچنین یکی از دلایل عدم موفقیت افراد در این راه، نبود نقشه مناسب می باشد.

ما در این مطلب سعی داریم هر چیزی که شما برای شروع این حرفه لازم دارید را در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید در فرصتی کم تبدیل به یک متخصص طراح سایت شوید! پس با ما همراه باشید.

در ابتدا نیاز است مفهوم کلی چند اصطلاح در زمینه طراحی وب را بدانید. ما در کل دو نوع وب سایت داریم، وب‌ سایت ‌های استاتیک یا ایستا و وب‌ سایت ‌های داینامیک و یا پویا که در ادامه به توضیح کامل آنها پرداخته خواهد شد.

وب‌ سایت‌ های داینامیک و یا پویا

این نوع از وب سایت ها در نقطه مقابل وب سایت های ایستا قرار دارند. در دب سایت های پویا شما تنها یک بار کد نویسی هسته را انجام خواهید داد و سپس می توانید در هر زمان مطالب مورد نظر خود را در آن منتشر کنید که به طور کلی می توان گفت طراحی وب سایت های پویا بسیار ساده تر و کار با آن راحت تر می باشد.

به عنوان مثال اگر شما تا کنون با سرویس های بلاگ دهی آشنا باشید، قادر به طراحی سایتی هستید که با استفاده از پنل مدیریت، داده ها را دریافت و آنها را منتشر خواهد کرد و دیگر در شما در صورت انتشار مطالب جدید نیازی به کد نویسی نخواهید داشت.

وب‌ سایت ‌های استاتیک و یا ایستا

در این نوع وب سایت ها شما یک محتوی ثابت خواهید داشت و زمانی که بخاهید محتوایی جدید اضافه کنید، باید مجددا کد نویسی کنید.

به عنوان مثال شما وب سایتی طراحی کرده اید که شامل 10 صفحه می باشد. اگر قصد داشته باشید یک صفحه دیگر به سایت خود اضافه کنید، باید مجدد کد نویسی کنید و 10 صفحه سابق را ویرایش کنید و به صفحه جدید ربط دهید.

طراحی وب سایت را از کجا شروع کنم؟

انتخاب حوزه کاری

در قدم بعدی شما باید حوزه کاری خود را انتخاب کنید. طراحی وب سایت دو بخش مجزا دارد  طراحی فراند اند و بک اند که در زیر تعریف هر کدام آمده است:

فراند اند: فراند شامل بخشی از وب سایت می شود که کاربران قادر به دیدن آن هستند و با آن تعامل دارید. رنگ ها، دکمه ها، عکس ها و… همگی بخشی از فراند اند هستند و به نوعی می توان گفت فراند اند همان رابط کاربری سایت محسوب می شود.

یک طراح فرانت اند تنها با کد نویسی سروکار ندارد بلکه وظیفه آن ایجاد فضایی می باشد که کاربر می‌تواند با کمک ترکیبی از چندین ابزار از جمله HTML، CSS و جاوا اسکریپت در سایت تعامل داشته باشد.

بک اند: برنامه نویسی بک اند نقطه مقابل فراند اند می باشد و طراحی سمت سرور می باشد به نوعی که برای کاربران غیر قابل مشاهده خواهد بود.

برنامه نویسان بک اند هر چیزی که شامل ایجاد یک رابط کاربر همچون نوشتن API ها، ایجاد کتابخانه‌ها، یا افزودن  هر چیزی که طراح وب ایجاد می‌ کند، را کنترل خواهد کرد. برنامه نویسان بک اند ارتباط بین لایه‌ی فرانت اند و لایه ی کسب وکار را آسان تر می کند و نقش حیاتی در توسعه وب خواهد داشت. به طور خلاصه برنامه نویسی بک اند ترکیبی از توسعه و نگهداری و هسته‌ی منطقی نرم افزار یک اپلیکیشن محسوب می شود.

مسیر طراحی وب سایت راهی بسیار پر فراز و نشیب می باشد برای همین توصیه می کنیم در ابتدا حوزه کاری خود را به درستی انتخاب کنید.

طراحی وب سایت را از کجا شروع کنم؟

بهترین زبان برنامه نویسی وب برای شروع فرانت اند

یادگیری زبان HTML

زبان نشانه گذاری HTML اولین چیزی می باشد که طراحان وب سایت باید آن را یاد بگیرند.

حتی بزرگترین برنامه نویسان هم کار خود را با این زبان نشانه گذاری شروع کرده اند.

 HTML مخفف عبارت Hyper Text Markup Language می باشد و در زبان فارسی زبان نشانه‌ گذاری ابرمتن نامیده می شود.

توجه داشته باشید که HTML یک زبان برنامه نویسی نیست، بلکه تنها یک زبان نشان‌گذاری یا Markup language محسوب می شود.

زبان نشانه گذاری HTML برای ایجاد بدنه اصلی و ساختار کلی صفحات وب سایت مورد استفاده قرار می گیرد. این زبان با تگ‌ها کار خواهد کرد و این تگ ‌ها هستند که تعیین کننده این هستند که در صفحه وب سایت شما چه عناصری مورد استفاده قرار گرفته اند. در واقع تگ ‌ها عناصری می باشد که وظایف مختلفی را بر عهده دارند که با فراخوانی وظیفه شان شروع و با بستن تگ وظیفه آنها تمام خواهد شد.

برای آشنایی بیشتر با زبان نشانه گذاری HTML می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید :HTML چیست و چه کاربردی دارد؟

یادگیری زبان CSS

با استفاده از زبان نشانه گذاری HTML شما تنها قادر به ساختن چهارچوب کلی صفحه وب سایت خواهید بود، و قادر نخواهید بود شکلی کاربر پسند و رابط کاربری زیباتری برای درک بهتر مخاطبان خود را با HTML طراحی کنید.

زیرا در زبان نشانه گذاری HTML شما تنها به بخش محدودی از دستورات دسترسی دارید. پس در نتیجه شمت نیاز به ابزار و یا دستوراتی دارید تا عیب های HTML را پوشش دهد و ظاهری زیباتر به سایت شما بدهد.

CSS در واقع سایت شما را آرایش خواهد کرد و به آن جلوه ای زیبا و کاربر پسند تر می دهد.

دومیم قدم برای شخصی که قصد دارد طراح سایت شود، یادگیری CSS می باشد.

CSS مخفف عبارت Cascading Style Sheets و به معنی “برگه‌های آبشاری” می باشد.

CSS هم مانند HTML یک زبان نشانه‌ گذاری محسوب می شود که اجازه می ‌دهد ساختار صفحات وب را از چیدمان عناصر گرفته تا تغییر رنگ‌ بندی و فونت‌ها شکل دهید. به کمک CSS می‌ توان خصوصیاتی همچون رنگ ‌ها، فونت ‌ها، ابعاد، سایزها، نحوه چیدمان عناصر و… در صفحات وب سایت مشخص کنید.

یادگیری زبان جاوا اسکریپت

با تسلط به زبان های HTML و CSS، می‌توانید صفحات وب ایستا را طراحی کنید. اما باید بدانید که امروزه کمتر سایتی وجود دارد که طراحی آن به صورت ایستا باشد. زیرا کاربران به دنبال سایت‌های تعاملی و داینامیک می باشند و دوست دارند از امکانات مختلف سایت ها بهره مند شوند.

از محبوب‌ ترین زبان‌های مورد استفاده برنامه نویسان که برای پویا کردن سایت‌ها مورد استفاده قرار می گیرد، جاوا اسکریپت نام دارد. جاوا زبانی سطح بالا، داینامیک، مبتنی بر شی و تفسیری می باشد که از قادر به پشتیبانی شیوه‌های مختلف برنامه نویسی می باشد.

سومین مرحله برای آموزش طراحی وب سایت، یادگیری و تسلط به زبان جاوا اسکریپت می باشد. این زبان از نظر محبوبیت و کاربرد رشد بسیار بالایی دارد و از آن می ‌توان آن را برای برنامه نویسی سمت سرور، اپلیکیشن‌های موبایل، بازی و اپلیکیشن‌های دسکتاپ مورد استفاده قرار داد.

 در نیتجه می ‌توان گفت زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت، یک زبان همه فن حریف محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: برنامه نویسی سایت باجاوااسکریپت

طراحی وب سایت را از کجا شروع کنم؟

بهترین زبان برنامه نویسی وب برای شروع بک اند

با طی کردن سه مرحله قبل، شما قادر به طراحی یک سایت به صورت کامل خواهید بود. ولی تنها ظاهر زیبا برای یک سایت مد نظر نیست و لازم است شما بتوانید سایتی را طراحی کنید که نیاز کاربران را به درستی پاسخ دهد.

به همین جهت یادگیری زبان های برنامه نویسی سمت یرور نیز بسیار مهم می باشد که در ادامه به توصیه هایی در مورد آن ها خواهیم پرداخت.

یادگیری PHP

با آموزش PHP می‌توانید اسکریپت‌هایی بنویسید که از کاربران خود اطلاعات مورد نظر را در یافت کنند و بعد از پردازش این اطلاعات، آن‌ها را به کاربر برگردانند. شما با استفاده از زبان PHP می توانید در فرم تماس اطلاعات کاربران را در یافت کند و یا در قسمت عضویت اطلاعات را ثبت کنید

در پروژه‌های بزرگ تحت وب استفاده از یک زبان سمت سرور امری ضروری محسوب می شود. به همین دلیل سایت های مطرحی مثل فیس بوک، ویکی پدیا و غیره در بک اند خود، از زبان PHP استفاده می‌کنند.

یادگیری پایتون

زبان برنامه نویسی پایتون در حوزه‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد.

بسیاری از افراد این زبان را برای برنامه نویسی بک اند خود انتخاب می کنند که برخی از این دلایل شامل:

  • قوائد نوشتاری و سینتکس های پایتون نسبت به PHP ساده ‌تر و قابل فهم تر می باشد.
  • محبوبیت جهانی دارد.
  • سریع و سبک می باشد.
  • یادگیری آسانتری دارد.
  • منابع یادگیری فراوان در اختیار خواهید داشت.
  • وجود کتابخانه‌های زیاد که موجب آسانی کار برنامه نویسان می شود.

یادگیری جاوا

جاوا یک زبان برنامه نویسی شی گرا و استاتیک محسوب می شود که شباهت زیادی نیز به زبان C++  دارد.

این زبان به صورتی طراحی شده است تا روی هر پلتفرمی قابل اجرا باشد که به همین خاطر در بین برنامه نویسان بسیار محبوب واقع شده است. همچنین می توان گفت پیچیدگی این زبان نسبت به زبان هایی که در قبل گفته شده است پیچیدگی بیشتری دارد و نیاز است برای یادگیری زمان بیشتری را صرف کنید.

طراحی وب سایت را از کجا شروع کنم؟

ابزارهای مورد یادگیری طراحی سایت چیست؟

با توجه به پیشرفت تکنولوژِ بروز بودن برنامه نویسان و اطلاعات آن ها امری بسیار مهم و ضروری می باشد. در نتیجه شما به عنوان یک برنامه نویس باید به بروز ترین ابزارها مجهز باشید. اگر شما در به کار گیری این ابزار ها دقت کنید و به خوبی بهترین ها را انتخاب کنید در امر برنامه نویسی بسیار موفق تر خواهید بود و راه برای شما آسان تر خواهد شد.

شما در انتخاب دو گزینه خواهید داشت: IDE‌ها و Text Editor .

هر کدام از این ابزار ها دارای مزایا و معایب مختلفی می باشند که هر برنامه نویس با توجه به اهداف خود باید یکی را انتخاب کنند.

ویرایشگرهای کدنویسی

سوال بعدی که مطرح خواهد شد این است که کد ها را بهتر است در چه محیطی وارد کنیم؟ برای این امر ادیتور های زیادی طراحی شده است که هر کدام دارای ویژگی های خاص خود هستند. البته لازم به ذکر است که شما حتی در نرم افزارهایی همچون WORD و Notepad می توانید کد بنویسید اما امکاماتی در اختیار نخواهید داشت. ادیتور های حرفه ای امکاناتی همچون: کامل کردن خودکار کد ها، تشخیص خطاها و… در اختیار برنامه نویسان قرار می دهند که امر برنامه نویسی را بسیار راحت تر و لذت بخش تر می کند.

در ادامه مطلب برخی از بهترین ادیتور ها را برای شما معرفی کرده ایم:

  • Microsoft Visual Studio
  • Adobe Dreamweaver
  • Komodo Edit
  • Visual Code

در مفاهیم فرانت اند، طراح رابط کاربری با برنامه نویسی رابط کاربری متفاوت خواد بود. زیرا برای طراحی صفحات وب در حقیقت طراح رابط کاربری صفحات وب را طراحی خواهد کرد، اما برنامه نویس فراند اند وظیفه این را دارد که آن را به فرمت وب تغییر دهد. البته برنامه نویس فراند اند هم با کمک نرم افزارهای گرافیکی مخصوص قادر به طراحی و پیاده کردن ایده های خود می باشد و در مرحله بعد می تواند آن را به فرمت وب و با استفاده از زبان های برنامه نویسی  آن را به اجرا در بیاورد.

یکی دیگر از مزیت های استفاده از نرم افزارهای گرافیکی در طراحی سایت رسیدن به یک طرح و نقشه قبلی از سایت می باشد و دیگر نیازی نیست زمان کدنویسی همه چیز را در ذهن خود بسازید و تنها باید فایل ‌هایی را که از قبل طراحی کرده اید را مرور کنید.

 از معروف ‌ترین نرم افزارهای گرافیکی دنیا می توان به Sketch اشاره کرد که برای طراحی رابط کاربری مورد استفاده قرار می گیرد.

به این محتوا چه رتبه ای می دهید ؟

9 نظر برای "طراحی وب سایت را از کجا شروع کنم ؟"

  1. منم میخوام طراحی سایت یاد بگیرم . شما آموزش دارین تو کدینو ؟ میخوام آموزش ببینم
    مثلا طراحی سایت با php یا هر زبان دیگه ای

  2. من از کجا شروع کنم ؟ خب قائدتا حداقل یکی دو سال زمان میخواد تا بتونم کامل طراحی سایت رو یاد بگیرم

  3. من میخوام برای آرایشگاهم یه سایت طراحی کنم . ولی فک کنم خیلی درد سر داره . شما داخل کدینو میتونین کار طراحی سایت مون رو انجام بدین ؟

  4. کدنویسی خیلی سخته . حالا که راحت میشه سایتا رو با وردپرس طراحی کرد دیگه به نظرم کدنویسی برا طراحی سایت کاربرد زیادی نداره
    مگه اینکه پروژه اختصاصی باشه

  5. من خودم php کار میکنم به نظرم پایتون وقت تلف کنیه . فقط php بهترینه برا سایت اونم فربمورک لاراول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت سفارش

نوشته های مرتبط

برنامه نویسی
سعیده خواجوی

طراحی اپلیکیشن شهرداری

با طراحی اپلیکیشن شهرداری کدینو می‌توانید ابزاری قدرتمند برای بهبود ارتباط بین شهرداری ها و شهروندان ایجاد کنید. یک اپلیکیشن شهرداری خوب باید قابلیت این

ادامه مطلب
فریمورک PHP
برنامه نویسی php
مریم اکبرزاده

فریمورک PHP چیست؟

فریمورک PHP چیست؟فریم‌ورک‌ها مجموعه‌ای از ماژول‌های کد نوشته شده توسط شخص دیگری هستند. اما توسط توسعه‌دهندگان در پروژه‌هایشان برای پیاده‌سازی توابع رایج مورد استفاده قرار

ادامه مطلب
مطلب دیگری یافت نشد