پلتقرم های طراحی سایت

زمان مطالعه: 6 دقیقه

در یک نگاه...

در دنیای تکنولوژی پلتفرم هر نرم افزار و یا سخت افزاری هست که برای میزبانی یک سرویس ویک برنامه مورد استفاده قرار میگیرد .

در مورد ساخت وب سایت ها و برنامه های وب جدید، انتخاب پلتفرم توسعه بسیار مهم است. گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد.

 ابرای شروع کار لازم است از یک پلتفرم محبوب استفاده کنید،چون گزینه های تست شده ومطمئنی هستند. متداول ترین و بهترین پلتفرم های توسعه وب از نظرات مثبت توسعه دهندگان و کاربران بسیاری برخوردار هستند.

زمانی که یک پلتفرم محبوب برای کارخود انتخاب می کنید، هر زمان که به آن نیاز به پشتیبانی داشتید می توانید به ان دسترسی پیدا کنید.

اگر می خواهید وب سایتی طراحی کنید، نیاز به یک بستر برای طراحی آن دارید. بستر های متفاوتی برای طراحی وب سایت ها با قابلیت ها و پلاگین ها و جوانب مثبت و منفی مختلفی وجود دارند و برای اینکه بتوانید بستری مناسب را انتخاب کنید بایستی تمامی این مسائل را در نظر بگیرید.

شما با بستری که انتخاب می کنید می توانید طرح، اهداف و شکل ظاهری وب سایت خود را درست کنید. برخی از این پلت فرم ها ساده و برخی پیچیده، برخی با منبع باز و برخی محدود کننده هستند.

 اما به هیچ کدام عنوان خوب و یا بد نمی توانیم بدهیم. فقط واقعیت اینست که آنها با یکدیگر فرق دارند و بسته به اهداف مختلف بایستی انتخاب شوند.

با انتخاب درست یک پلت فرم مناسب می توانید هزینه های توسعه ی وب سایتتان را در آینده کاهش دهید و به حداقل برسانید. برای این کار لازم است هدف و نیاز های خود از طراحی وب سایت را به طور شفاف مشخص نمایید.

همانطور که پیشتر گفتیم پلت فرم های متفاوت، ویژگی های مختلفی را ارائه می دهند. به طور مثال، پلت فرم shopify برای طراحی وب سایت های تجارت الکترونیک مناسب است.

جوملا و دروپال قابلیت سفارشی سازی بالایی را دارند و بسیاری از توسعه دهندگان وب حرفه ای که در مورد HTML و php دانش دارند، این دو را ترجیح می دهند.

یکی از پلتفرم های محبوب و پر مخاطب وردپرس است

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) و یک پلتفرم است که می‌توانید از آن برای ساخت و استفاده از یک وب‌سایت بدون داشتن دانش و مهارت کدنویسی استفاده کنید.این نرم افزار به شما امکان می دهد تقریباً تمام جنبه های سایت خود را شخصی سازی کنید.

ورودپرس به گونه ای طراحی شده است که نه تنها برای مبتدیان مناسب است،بلکه برنامه نویسان تحت وب نیز می توانند از این پلتفرم برای توسعه وبسایتی مد نظر خود از آن استفاده کنند.

به نوعی هم برای ساخت یک وبلاگ ساده می توان از وردپرس استفاده کرد و هم برای ایجاد سایت های بزرگ و پیچیده مانند فروشگاه های آنلاین و غیره .. به وسیله داشبورد وردپرس می توانید هر آنچه در وبسایت قرار دارد را به آسانی مدیریت کنید.

دومین پلتفرم محبوب جوملا است

جوملا بعد از وردپرس، دومین سیستم مدیریت محتوای محبوب برای طراحی سایته. برای تنظیم یک وب سایت جدید، عوامل زیادی هست که باید در نظر گرفته بشه مثل طراحی و نام دامنه، اما مهمترین گزینه انتخاب پلت فرم مناسبه که حیاتی ترین انتخابه و تصمیم سختی است

 

جوملا پلت فرم کاملی دارد بیش از یازده ساله که از پروژه Mambo ساخته شده، در آن زمان، به CMS ای بسیار پیشرفته و پایدار تبدیل شد که در مدارس، اینترانت های شرکت های تجاری و شرکت های کوچک استفاده می شد.

و سومین پلتفرم محبوب دروپال است

 

دروپال یک سیستم مدیریت محتوایی قدرتمند و انعطاف پذیر برای تولید انواع نرم افزارهای تحت وب با قابلیت های پیچیده و گوناگون می باشد.

این پلتفرم با زبان برنامه نویسی محبوب و متن باز php نوشته شده و با انواع دیتابیس‌ها نظیر MySql, PostgerSql, MariaDB و حتی Sql Server همگام است

معماری داخلی و ساختار مهندسی دروپال به گونه‌ای پیاده سازی شده که به شدت آن را قابل توسعه و متمایز از بقیه سیستم‌های مدیریت محتوایی مانند وردپرس و جوملا میکند.

 این مزیت که با اصول طراحی نرم افزار همراه می باشد، برنامه نویس و یا طراح وب را برای انجام هر کاری قدرتمند می سازد.

 به طور خلاصه به چند نمونه از ویژگی های سیستم محتوای دروپال اشاره میکنیم: داشتن امکانات ، ظاهر کابر پسند ، قابل دسترس بودن ، قابلیت چند زبانه بودن و…

مقایسه بهترین CMSها

هر سه سیستم مدیریت محتوا)CMS)دارای وجوه اشتراک در زمینه های تکنولوژی، ساختار و نحوه تعامل هستند:

1.     زبان برنامه نویسی هر سه php می باشد

2.     به عنوان پروژه با متن باز، هر سه پلتفرم ها دارای راهنما و انجمن های آنلاین قدرتمند هستند

3.     تمام این سیستم های مدیریت محتوا دارای تم و تمپلیت هایی هستند که امکان تغییر و شخصی سازی ظاهر وب سایت را در اختیار صاحبان وب سایت ها یا برنامه نویسان قرار می دهد

4.     شباهت برخی ویژگی این سیستم های مدیریت محتوا سبب نشده که در سیاست هایی نظیر مشارکت در توسعه هسته نرم افزاری، طراحی ماژول و انتشار آن، نحوه برخورد با باگ های امنیتی و نحوه تهیه تم، عملکرد یکسانی داشته باشند

5.     وردپرس، جوملا و دروپال هر سه رایگان هستند و به وسیله لیسانس نرم افزاری GPL و به صورت متن باز منتشر شده اند

6.     هر سه از mysql به عنوان پایگاه داده اصلی استفاده می کنند . در این میان جوملا و دروپال از سایر پایگاه های داده نیز، پشتیبانی می کنند اما وردپرس تنها از mysql استفاده می کند

وردپرس

راه اندازی وردپرس با استفاده از ویزارد پنج دقیقه ای است. که اکثر ارایه کنندگان هاست و دامنه، راه اندازی رایگان و با یک کلیک را به عنوان آفر به مشترکین خود ارایه می کنند. این ویژگی سبب می شود که کاربران به راحتی بتوانند وب سایت خود را ایجاد کنند.

تجربه کاربری بعد از نصب در وردپرس به نسبت جوملا و دروپال بهتر است و کاربران می توانند به راحتی پست های بلاگ خود را منتشر کنند یا صفحات ثابت بسازند.

جوملا

نصب جوملا به سرعت نصب وردپرس نیست با این حال چند مرحله در ویزارد آن موجود است که خیلی پیچیده نیست و کاربران عادی نیز می توانند از پس آن، برآیند. نصب با یک کلیک جوملا نیز در پلتفرم های عرضه هاست، نیز وجود دارد.

بعد از نصب نیز پنل جوملا به اندازه وردپرس، ساده نیست اما بعد از کمی فعالیت با پنل جوملا ویژگی بخش های مختلف آن کاملا به کاربران انتقال می یابد

دروپال

نصب دروپال دارای شباهت های زیادی به وردپرس و جوملاست و با یک دانلود به سادگی عملیات نصب خاتمه می پذیرد و بسیاری از بخش هایی که در نصب وردپرس لازم است به صورت دستی صورت گیرد، در دروپال به صورت اتوماتیک انجام می شود.

 لازم به ذکر است که در پلتفرم هاست های عرضه شده توسط شرکت سپیدان، نصب با یک کلیک نیز برای دروپال موجود است

دروپال توزیع های نرم افزار گوناگونی نیز به منظور نصب ارایه می کند. به عنوان مثال می توانید سیستم فروشگاهی یا سیستم مدیریت پروژه و یا نرم افزارهای دیگری که توسط دروپال تهیه شده است، را نصب نمایید

بعد از نصب پنل دروپال ممکن است برای کاربران عادی، مقداری سخت تر از سایر پلتفرم ها برسد و برای کاربران نحوه کار با پنل کمی گیج کننده و غیرقابل فهم باشد.

اما برای راهنمای دروپال می توانید به روشنی نحوه تغییرات محتوا و اضافه کردن انواع مختلف محتوا را به سادگی بیاموزید.

 
به این محتوا چه رتبه ای می دهید ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت سفارش

نوشته های مرتبط

برنامه نویسی
سعیده خواجوی

طراحی اپلیکیشن شهرداری

با طراحی اپلیکیشن شهرداری کدینو می‌توانید ابزاری قدرتمند برای بهبود ارتباط بین شهرداری ها و شهروندان ایجاد کنید. یک اپلیکیشن شهرداری خوب باید قابلیت این

ادامه مطلب
فریمورک PHP
برنامه نویسی php
مریم اکبرزاده

فریمورک PHP چیست؟

فریمورک PHP چیست؟فریم‌ورک‌ها مجموعه‌ای از ماژول‌های کد نوشته شده توسط شخص دیگری هستند. اما توسط توسعه‌دهندگان در پروژه‌هایشان برای پیاده‌سازی توابع رایج مورد استفاده قرار

ادامه مطلب
مطلب دیگری یافت نشد