هاستینگ چیست ؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در یک نگاه...

در دنیای اینترنتی افرادی که قصد راه اندازی و ساخت یک سایت اینترنتی را دارند، باید اول مکانی را تهیه کنند که بتوانند فایل ها و پوشه های سایت خود را روی آن قرار دهند.

به این مکان فضای میزبانی یا هاست گفته می شود. هاست ها را شرکت هایی ارائه می کنند که به آنها هاستینگ گفته می شود. هاستینگ معادل کلمۀ Hosting می باشد و به سایتی گفته می شود که به متقاضیان ارائۀ هاست می کند.

هاست در زبان انگلیسی (Host) به معنای میزبان است که به بخشی از سرور گفته می‌شود. یک سرور می‌تواند به چندین قسمت تقسیم شود (تقسیم‌بندی مجازی) که به هر قسمت آن، هاست گفته می‌شود.

یعنی هر بخش از این سرور به عنوان یک هاست از یک وب‌سایت میزبانی می‌کند. برای راه‌اندازی یک وب‌سایت در فضای اینترنت بعد از طراحی قالب سایت، باید به دنبال تهیه‌ی یک هاست مناسب برای خود باشید.

هاستینگ وب نقش مهمی در اطمینان از عملکرد، سرعت و در دسترس بودن وب سایت را دارد. هاست بخشی از یک سرور است که میزبانی یک سایت را بر عهده دارد. با قرار دادن سایت خود روی این سرور، دسترسی بازدیدکنندگان به این اطلاعات را در هر زمان و مکان ممکن می‌سازید.

سرور چیست؟

سرور یک کامپیوتر همیشه روشن و متصل به اینترنت است که منابع مختلفی مانند رم، پردازنده و را برای سرویس‌گیرنده‌های داخل شبکه آماده می‌کند.

 سرورها از لحاظ ساختار و قطعات، مشابه سیستم خانگی هستند؛ با این تفاوت که قطعات سخت‌افزاری مانند رم، پردازنده، فضای ذخیره سازی و در آن‌ها بسیار  گران‌قیمت‌تر وقدرتمندتر  از قطعات کامپیوترهای معمولی است.

این کامپیوترها باید همواره روشن باشند و به اینترنت با پهنای باند بالا متصل باشند تا با قدرت پردازش بالا، اطلاعات سایت همیشه در دسترس کاربران قرار بگیرند و امکان پاسخ‌گویی به حجم بالای بازدیدکننده‌های سایت را داشته باشد

انواع وب هاستینگ

 

انواع هاست های وب به شرح زیر می باشد:

  • هاست اشتراکی یا میزبانی وب اشتراکی
  • میزبانی اختصاصی
  • میزبانی سرور مجازی
  • استفاده از فضای میزبانی
  • میزبانی ابری یا هاست ابری

.

هاست اشتراکی :

این بهترین نوع میزبانی وب برای انواع کسب و کارها می باشد. در این نوع سرویس وب سایت شما بطور مشترک با دیگر وب سایت ها در یک سرور مشترک ذخیره می شود هاست اشتراکی، در واقع یک سرور است که با تقسیم بندی‌های مجازی چندین الی چند صد وب سایت را میزبانی می‌کند.

 مزایای این سرویس، مقرون به صرفه بودن و راه‌اندازی راحت آن است. لذا برای سایت‌هایی که به تازگی راه‌اندازی شده‌اند و تعداد بازدیدکننده زیاد و حجم اطلاعات بالایی ندارند، مناسب و به صرفه است.

میزبانی اختصاصی:

 

سرور اختصاصی(Dedicated Server)یک گزینه میزبانی اینترنتی است که در آن یک سرور فیزیکی به یک مشتری
خاص، اختصاص داده شده است
.

سرور اختصاصی نوعی میزبانی وب است که در ان مشتری امکان کنترل کامل سرور را دارد، بنابراین می‌تواند آن را برای نیازهای  خود، از جمله عملکرد و امنیت بهتر و سرعت بالاتر، بهینه کند. همچنین ارائه دهندگان سرور اختصاصی، خدمات مرتبط و پشتیبانی فنی را نیز در کنار آن ارائه می‌دهد.

میزبانی سرور مجازی:

سرور مجازی اغلب با کلمه VPS شناخته می شود، که این کلمه مخفف Virtual Private Server و به معنی یک سرور مجازی خصوصی است، که در اصل یک فضای مجازی را به ما اختصاص می دهد؛ در واقع vps ها نیز نوعی سرور اختصاصی هستند که منابع زیادی را در اختیار کاربر قرار می دهند و شرکت های میزبانی وب، این سرورها را به چندین بخش تقسیم کرده که به هر کدام از این بخش ها منابعی را اختصاص می دهند؛ به این بخش ها سرور مجازی گفته می شود.

سرور مجازی کاربرد‌های فراوانی دارد و ما می توانیم با عناوین مختلفی از آن ها استفاده کنیم که یکی از رایج ترین کاربرد های آن میزبانی وب سایت است..

استفاده از فضای میزبانی

خدمات میزبانی سرور co-location، امکانی بسیار کارآمد برای سازمان‌ها و شرکتهایی ا‌ست که مایل به در اختیار داشتن فضای امن و ومطابق با استانداردهای روز دنیا برای نگهداری از سرورهای خود هستند. این خدمات شامل اختصاص دادن بخشی از فضای دیتاسنتر پرشین گیگ به سازمان‌ها جهت نگهدری از سرورهای سازمان ها است. این سرویس راهکاری بسیار موثر و مناسب برای دارندگان سرورها است، با کمترین هزینه و زمان یک مرکز داده اختصاصی خواهید داشت.

میزبانی ابری یا هاست ابری

هاست ابری (Cloud hosting) دارای زیرساخت فیزیکی قدرتمندی می باشد. به کمک این زیرساخت، ذخیره‌سازی و همچنین پردازش برنامه‌ها و اطلاعات انجام می‌شود. هاست ابری از نرم افزار Virtualization یا همان مجازی ساز برای بخش بندی سرور فیزیکی استفاده می‌کند. به کمک این نرم‌افزار سرور تقسیم‌بندی شده و به serverهای مجازی متعدد تبدیل می‌شود.

موارد مهم در خرید هاست پربازدید:

  • میزان فضا
  • پهنای باند
  • کنترل پنل
  • بالا بودن آپ تایم
  • امنیت

میزان فضای هاست

شما برای این که بتوانید اطلاعاتی را درباره نام هاست چیست اختیار کاربران قرار دهید، باید در host آن ها را آپلود کنید، مقدار فضایی که سرور در اختیار شما قرار می دهد تا شما بتوانید فایل های مورد نیاز خود را در آن آپلود کنید، فضای host می گویند. شما به صورت اختصاصی و یا اشتراکی از این فضا روی سرور استفاده می کنید، زمانی که فضای ذخیره سازی اطلاعات شما به پایان رسید و دیگر فضایی برای ذخیره سازی نداشتید باید فضای خود را گسترش دهید.

پهنای باند هاست

پهنای باند به شما این اجازه را می دهد تا فقط در یک ماه بتوانید از حجم مشخصی از یک ترافیک استفاده کنید. زمانی که پس از استفاده از این ترافیک، ترافیک شما به پایان رسید و پهنای باندتان به اتمام رسید، در واقع سایت شما غیر فعال می شود و شما دیگر نمی توانید از سایت خود استفاده کنید و فقط باید برای حل این مشکل از یک پهنای باند دیگر استفاده کنید.

کنترل پنل هاست

برای این که بتوانید هاست خود را مدیریت کنید، می توانید از قسمت کنترل پنل این کار را انجام دهید. کنترل پنل ها دارای سه نوع کلی هستند سی پنل، پلسک، دایرکت ادمین . در کنار کنترل پنل به بکاپ گیری هم توجه داشته باشید. چرا که ممکن است بخاطر دلایلی سایت شما تمام اطلاعات خود را از دست بدهد. انواع کنترل پنل هاست، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • هاست کنترلر
  • دایرکت ادمین
  • پلاسک
  • سی پنل
  •  

بالا بودن آپ تایم

اگر اینترنت به هر دلیلی قطع شود، سایت شما برای مدتی در اختیار کاربران نخواهد بود تا زمانی که اینترنت وصل شود. اگر در طول مدت زمانی که سایت خود را راه اندازی کرده اید، میزان قطع شدن آن بالا باشد، می گوییم آپتیم آن پایین بوده، پس باید هاستی خریداری کنیم که دارای آپتیم بالایی باشد.

امنیت هاست

همان طور که می دانید سایت ها ممکن است در معرض خطر هک قرار بگیرند. یکی از مهم ترین وظایفی که شرکت های هاستینگ دارند این است که امنیت را برای مشتری فراهم کنند. آن ها سعی می کنند از برنامه های امنیتی استفاده کنند.

به این محتوا چه رتبه ای می دهید ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت سفارش

نوشته های مرتبط

برنامه نویسی
سعیده خواجوی

طراحی اپلیکیشن شهرداری

با طراحی اپلیکیشن شهرداری کدینو می‌توانید ابزاری قدرتمند برای بهبود ارتباط بین شهرداری ها و شهروندان ایجاد کنید. یک اپلیکیشن شهرداری خوب باید قابلیت این

ادامه مطلب
فریمورک PHP
برنامه نویسی php
مریم اکبرزاده

فریمورک PHP چیست؟

فریمورک PHP چیست؟فریم‌ورک‌ها مجموعه‌ای از ماژول‌های کد نوشته شده توسط شخص دیگری هستند. اما توسط توسعه‌دهندگان در پروژه‌هایشان برای پیاده‌سازی توابع رایج مورد استفاده قرار

ادامه مطلب
مطلب دیگری یافت نشد